Deel 1: Bevindingen tijdens corona
Het leek ons een goed idee om een aantal bevindingen die we de afgelopen weken hebben gedaan te verzamelen en met jullie te delen. Dit kan gaan over wervingsstrategieën, de arbeidsmarkt, marketing, etc.
Tip 1: De eerste tip is voor bedrijven die Klantenservice vacatures open hebben staan.
Voor deze bedrijven is het handig om je in deze tijd specifiek te richten op thuiswerken. Als je je vacatures herschrijft en daarbij het element ‘thuiswerken’ verwerkt, zal je een grotere doelgroep bereiken. Daarnaast is het zowel qua kosten als qua kwaliteit een goede tijd om een werving te starten in dit segment. Wij zien een verdubbeling van het aantal lezers van onze vacatures op dat vlak en een kostenbesparing van 40 tot 60% om sollicitanten te genereren. Op het moment dat je anticyclisch te werk gaat, dus start met het sponsoren van vacatures waarbij de concurrenten ervoor kiezen om deze stil te leggen, levert dit je automatisch een kostenbesparing op. Sponsoren wordt minder duur, omdat de cost per apply naar beneden gaat. Er is simpelweg minder concurrentie.
Daarnaast zien we dat de kwaliteit van sollicitaties omhoog gaat. Mensen die door de coronacrisis hun baan zijn verloren zijn noodgedwongen op zoek naar een nieuwe baan, dus dat zorgt ervoor dat je een doelgroep bereikt die zich voorheen niet actief op zoek was. Daarnaast hebben mensen meer tijd en staan ze over het algemeen open voor een gesprek.
Tip 2: De tweede tip is voor bedrijven die twijfelen hoe om te gaan met onboarding in deze tijd.
Weet dat er hele mooie digitale oplossingen bestaan om onboarding ook vanuit huis succesvol te laten plaatsvinden. Deze oplossingen neem je nu wellicht noodgedwongen in gebruik, maar zijn vanaf heden niet meer weg te denken uit je inwerktraject. Met een betere quality of hire als gevolg!
Zelf werken wij al jaren met een onboarding-app, waarin wordt ingezoomd op onze bedrijfscultuur, kernwaardes en ontwikkelingen binnen de organisatie. Zo weten nieuwe collega’s voordat ze beginnen precies wat ze kunnen verwachten. Mocht je hier meer informatie over willen, of wil je kijken dit element misschien van toegevoegde waarde zou kunnen zijn binnen jouw organisatie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!
Tip 3: De derde tip is voor bedrijven die het normaal gesproken te druk hebben om binnen alle aspecten in de organisatie de puntjes op de i te zetten.
Het is tijd voor creativiteit! Dit is een uitgelezen kans om wat meer aandacht te besteden aan de tekstuele (en visuele) voetsporen van de organisatie, door bijvoorbeeld je website en vacatures onder de loep te nemen. Iets wat vaak blijft liggen tijdens drukke periodes, maar nu is er wellicht wel tijd en extra mankracht voor. Voor bedrijven die twijfelen of hun vacatureteksten goed worden gelezen, onze vacaturepagina’s worden tijdens corona 20% langer bezocht dan we gewend zijn. Nog meer reden voor het juist nu optimaliseren van je vacatureteksten.
Tip 4: De laatste tip is voor bedrijven die nog wat extra aandacht zouden kunnen steken in interne communicatie.
Nood breekt wetten, hoe veel nieuwe ideeën en veranderingen zien we in korte tijd wel niet terug bij onszelf, maar ook in de markt? Creëer een denktank binnen je organisatie die ervoor zorgt dat je in deze tijd alles op alles zet om meedenken binnen de organisatie te stimuleren. Medewerkers zullen zich gehoord en gewaardeerd voelen, en met de nieuwe ideeën kun je aan de slag om als bedrijf te verbeteren. Tevens zal dit ervoor zorgen dat je ook post-corona met dezelfde open blik naar je eigen organisatie en processen blijft kijken.