Deel 10: Recruitment & Marketing, a success story! – Part 1: Jobmarketing
De termen Recruitment en Marketing kent iedereen wel, het is dan ook een makkelijke optelsom om te achterhalen wat recruitmentmarketing is. Eigenlijk omvat het de fase voor de daadwerkelijke sollicitatie waarin de sollicitant zich oriënteert naar een nieuwe uitdaging.
Campagnes op jobboards, vacatures op social media sponsoren en referrals. Om de juiste medewerkers aan te trekken gaan organisaties tegenwoordig (gelukkig) verder dan het ouderwetse post & pray. Oké vanwege COVID19 is er hoogstwaarschijnlijk op sommige vacatures momenteel juist heel veel interesse in bepaalde banen, maar dit hoeft niet te betekenen dat je hiermee de beste hires kunt realiseren. Is de kwaliteit van de sollicitaties wel op het niveau dat je wilt en denk eens aan het extra werk wat het afhandelen van (veel) sollicitaties met zich meebrengt?
Jobmarketing is dan ook niet alleen toepasbaar wanneer een organisatie om sollicitanten verlegen zit. Door middel van research kan de doelgroep in kaart worden gebracht, waar zij zich (online) bevinden en wat hen beweegt om te solliciteren of om over te stappen naar een ander bedrijf (bijvoorbeeld omdat de arbeidsvoorwaarden of het Employer Brand ze erg aanspreekt). Om deze reden is het dan ook goed om eens kritisch te kijken naar het huidige sollicitatieproces, de kosten en de kwaliteit die dit met zich meebrengt. Is er ruimte voor verbetering en welke aanpak past het beste bij de medewerker die we zoeken?
Door enkel te focussen op de doelgroep(en) op de kanalen waar zij zich bevinden kan er veel gerichter worden geworven. Het budget wordt beter besteed, de sollicitaties sluiten beter aan op het gewenste profiel en omdat ze gerichter zijn is er minder bijvangst (oftewel: minder werk om de candidate journey optimaal te houden). Daarnaast is het ook nog eens snel, een jobmarketingcampagne via HIRE5 kan soms al binnen een dag live zijn. Naast het besparen van tijd, terugdringen van de time-to-hire, dalen de kosten per sollicitatie en uiteindelijk ook de hire, oftewel een ideale vooruitgang!
Wel een kleine toevoeging! Er zijn tegenwoordig veel marketingbedrijven die zich ook op de vacaturemarkt laten zien. Echter hebben zij vaak geen oorsprong in het recruitment. Wij geloven dat de human touch een essentieel onderdeel is van een wervingsstrategie. Niet alles kan namelijk worden gebaseerd op data en marketingtools. Door de combinatie van onze jarenlange recruitmentervaring, kennis van de arbeidsmarkt en onze innovatieve marketingtools kunnen wij samen het verschil maken!
Meer weten? Wij vertellen je graag meer hoe wij voor jou het maximale uit jobmarketing kunnen halen!